Braukt bez OCTA nedrīkst!

octaJau no mazotnes, no bērna kājas sapņojam par skaistu, mirdzošu automobili, kas lidos tik pat ātri kā miniatūrās rotaļlietas mūsu plaukstās. Katrs otrais piecgadnieks spēja noteikt jebkuras garām braucošas mašīnas marku un modeli. Nešaubos, ka tādi talanti piemīt bērniem arī mūsdienās, gadsimtā, kad viss attīstās, informācija ir brīvi pieejama, bet reklāma manāma ik uz katra stūra.

Tomēr garais un grūtais ceļš pie šāda auto netiek apzināts. Tās ir nodarbības, teorija, milzīgs informācijas apjoms, pirmās palīdzības kursi, neskaitāmas braukšanas reizes, kurās iepazīstamies ar to, kā šo spēkratu pareizi pārvaldīt. Bet pirmā reize pie stūres ir bailīga un nedroša, ir skaidrs – tik viegli viss uz priekšu nekustas. Un tā ar trīcošām rokām un kājām tiek pievarēts metrs pēc metra, līdz piemeklē sajūta, ka kļūstam prasmīgāki un bailes lēnām izzūd.

Kad visi eksāmeni nokārtoti un tiesības ir rokās, nevajadzētu steigt kārtīgi svinēt, kā nekā alkohola reibumā pie stūres sēsties nedrīkst. Tā tikko iegūtās tiesības tik pat ātri var tikt uz ilgāku laiku atņemtas. Uzsākot braucēja gaitas, jābūt uzmanīgiem, cītīgi jāseko līdzi visiem noteikumiem, visām ceļa zīmēm, jākoncentrē sava uzmanība tieši uz ceļu un satiksmi, nevis kādu ēku, cilvēku vai pat sava mobilā telefona ekrānu, cenšoties aktīvi iesaistīties kādā SMS čatā. Arī izvēloties īsto automašīnu, jāpievērš uzmanība daudziem faktoriem, bet galvenokārt mašīnas tehniskajam stāvoklim.

Brīdī, kad mašīnas atslēgas kabatā, šķiet, var jau kāpt iekšā un braukt apkārt zemeslodei vai pat uz pasaules malu, tomēr tie ir lieli maldi. Lai pilnvērtīgi piedalītos satiksmē, nepieciešamas kā tiesības, mašīnas dokumenti, tā arī OCTA, bez kuras braukt stingri aizliegts. Saprast tās nozīmīgumu var vien skaidrojot terminu.

OCTA ir sauszemes transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, kas paredzēta visiem motorizētajiem transportlīdzekļiem, kuri ir satiksmes dalībnieki. Lasi vairāk:

http://ziemellatvija.diena.lv/reklamraksti/ka-darbojas-octa-obligata-cilviltiesiska-transportlidzeklu-apdrosinasana-90738

Šī polise sedz transportlīdzekļa īpašnieka vai tā tiesīgā lietotāja civiltiesisko atbildību ceļu satiksmes negadījuma situācijā, ja nodarīts kaitējums, zaudējumi trešajai personai. Respektīvi, ja braucējs nodara zaudējumus apkārtējam cilvēkam un/vai tā īpašumam (mantai), OCTA tos atmaksā. OCTAS polises atlīdzība attiecas tikai uz negadījumā cietušajām personām, kuras atzītas par nevainīgām negadījuma izraisīšanā (tie var būt gan automašīnas īpašnieks, vadītājs, gan arī pasažieri un pat gājēji). Cietušajiem ir tiesības saņemt OCTA naudisko atlīdzinājumu nevien materiālu zaudējumu segšanā (operācijas, rehabilitācija un kopšana, līdzekļu, kas paredzēti ārstnieciskām vajadzībām, iegāde, arī ārstnieciska uztura nodrošināšana), bet arī morālā kaitējuma gadījumā, kas saistīts ar tuvinieka nāvi vai invaliditāti, paša fiziskajām traumām, invaliditāti, arī izkropļojumu.

OCTA polises pakalpojumus piedāvā vairums apdrošināšanas kompāniju. Un negadījuma gadījumā zaudējumus segs tieši tā apdrošināšanas sabiedrība, ar kuru tika slēgts līgums. Ja tomēr negadījuma izraisītājs kādu iemeslu dēļ OCTA polisi ieguvis nebija,  tad zaudējumus nosedz LTAB jeb Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs. Jāņem vērā, ka dažādās aģentūrās apdrošināšanas polises cenas var būt atšķirīgas, tās nosaka, piemēram, tādi faktori kā transportlīdzekļa veids un izmantošanas mērķis.

Ir saprotams, ka OCTA ir obligāta prasība, taču, vai pienākas sekas, ja to neievēro? – Protams, sekas ir un tās ir patiesi nopietnas. Var tikt  piemērots naudas sods 85 – 120 EUR apmērā un 2 soda punkti. Taču persona, kas atbildīga par spēkrata ekspluatāciju, var tikt sodīta ar naudas sodu pat 280 – 430 EUR robežās.